Zarządzanie energią w samochodzie hybrydowym jest procesem realizowanym przez zaawansowany komputer zarządzania mocą (BMS, HV ECU). Podczas jazdy sterownik stale zbiera dane o poziomie naładowania baterii, obciążeniu silnika, chwilowym zapotrzebowaniu na moc oraz dostępności do ładowania i rekuperacji. W typowych warunkach miejskich komputer stara się jak najwięcej energii czerpać z napędu elektrycznego, doładowując baterię podczas hamowania i zwalniania (rekuperacja). Podczas dynamicznego przyspieszania system korzysta najpierw z silnika elektrycznego (maksymalny moment natychmiast), potem płynnie dołącza jednostkę benzynową, tak by zmaksymalizować wydajność i zminimalizować spalanie. Jeśli poziom baterii spada do wartości minimalnych, napęd przełącza się na tryb spalinowy i utrzymuje minimum naładowania, aby zachować gotowość do wsparcia elektrycznego przy starcie/jazdzie w korku. W trasie system tak zarządza przepływem mocy, by podtrzymać efektywność – hybryda korzysta z rekuperacji przy zjazdach i stara się utrzymać stan równowagi pomiędzy ładowaniem a rozładowywaniem. Nowoczesne hybrydy stosują dynamiczną strategię zależną od temperatur, stylu jazdy, warunków na drodze oraz aktualnie używanych odbiorników prądu (ogrzewanie, klimatyzacja). Dzięki temu system utrzymuje jak najlepszy stosunek zużycia paliwa do dynamiki i bezpieczeństwa jazdy.