Jak często trzeba czyścić wentylator baterii w hybrydzie

Wentylator baterii trakcyjnej pełni wyjątkowo ważną rolę w każdym hybrydowym pojeździe – zapewnia właściwą temperaturę pracy ogniw, aktywnie odprowadzając nadmiar ciepła powstały przy ładowaniu, rozładowaniu oraz w trakcie szybkiej jazdy czy upałów. Czyszczenie wentylatora powinno być czynnością wpisaną do harmonogramu regularnych przeglądów, nawet jeśli producent nie zaleca tego wyraźnie w instrukcji obsługi. Jak często należy wykonywać tę operację? Zależy to od intensywności eksploatacji auta, warunków klimatycznych oraz obecności zwierząt w kabinie (sierść, kurz, pył). W praktyce zaleca się sprawdzać i ewentualnie czyścić wentylator co 30-50 tys. km, a w sprzyjających zabrudzeniu warunkach nawet raz do roku lub częściej. Zaniedbanie tej czynności prowadzi do zapchania kanałów chłodzących, przegrzewania baterii, uruchamiania trybu awaryjnego oraz szybszego zużywania się samych ogniw. Objawami zabrudzonego wentylatora są: głośna praca wentylacji, pojawienie się komunikatów serwisowych, nierównomierne ładowanie lub rozładowanie baterii i spadek zasięgu na napędzie elektrycznym. Czyszczenie nie jest czynnością bardzo skomplikowaną, ale wymaga dostępu do wnętrza auta, demontażu części tapicerki oraz filtrów powietrza prowadzących do baterii. W nowszych autach coraz częściej układ wentylacji baterii jest monitorowany i sterownik podnosi obroty wentylatora, gdy wykryje spadek wydajności lub przegrzewanie – to kolejny powód, by nie ignorować rosnącego hałasu z okolic tylnych siedzeń. Regularne czyszczenie daje wymierne korzyści – baterie pracują w optymalnych warunkach, a auto utrzymuje pełnię osiągów i wydłuża swą żywotność.