Współczesna hybryda nie jest przystosowana do jazdy z całkowicie odłączoną lub rozładowaną baterią trakcyjną. W większości układów nawet krótka jazda z niepodłączoną baterią HV skutkuje błędem „Check Hybrid System”, przejściem w tryb awaryjny lub całkowitym zablokowaniem możliwości jazdy. Producenci projektują system w taki sposób, że każda nieprawidłowość w pracy obwodu HV skutkuje przeważnie zablokowaniem rozruchu, odcięciem możliwości przełączenia na tryb drive oraz wygaszeniem silnika spalinowego. Detekcja braku lub odłączenia baterii powoduje automatyczne zadziałanie zabezpieczeń: ochrona przed uszkodzeniem inwertera, styczników, silników trakcyjnych, a nawet przed ewentualnym porażeniem prądem w razie awarii zasilania 12V. Wyjątkiem bywają niektóre hybrydy floty technologicznej/testowej – dostępne w trybie serwisowym – które pozwalają na przejechanie krótkiego dystansu na napędzie awaryjnym, lecz nie jest to rozwiązanie przeznaczone do cywilnej eksploatacji. Jazda hybrydą z „martwą” baterią grozi nie tylko utratą możliwości hamowania rekuperacyjnego, ale i brakiem wspomagania kierownicy czy systemów bezpieczeństwa aktywnego, zależnych od ciągłości zasilania HV. Taka sytuacja wymaga natychmiastowej naprawy, a każdy przypadek awarii baterii trakcyjnej powinien być diagnozowany przez autoryzowany serwis.