Ładowanie baterii trakcyjnej w hybrydzie podczas jazdy z górki jest jednym z filarów efektywności energetycznej tych pojazdów. Proces ten nazywa się rekuperacją – czyli odzyskiwaniem energii kinetycznej na energię elektryczną w trakcie hamowania silnikiem lub wytracania prędkości. Kiedy kierowca zdejmuje nogę z gazu i samochód zaczyna się toczyć w dół wzniesienia, jednostka sterująca hybrydą przełącza silnik elektryczny z trybu napędowego na generatorowy. Oznacza to, że zamiast pobierać prąd, silnik elektryczny zaczyna zamieniać ruch obrotowy kół (a więc energię kinetyczną pojazdu) w prąd elektryczny ładowania baterii. Efekt ten jest wyraźnie odczuwalny: samochód delikatnie spowalnia (jakby hamował), a na wskaźnikach widać przepływ energii do baterii. Im większa prędkość lub masa auta, tym więcej energii można odzyskać (w granicach pojemności ogniwa). Dodatkowo, w niektórych modelach auta można ręcznie ustawić tzw. „tryb B” lub „brake mode”, który zwiększa intensywność rekuperacji. System hybrydowy sam zarządza intensywnością ładowania – jeśli akumulator trakcyjny jest blisko pełnego naładowania, moc rekuperacji zostanie ograniczona, a nadmiar energii rozproszy się w układzie hamulcowym. Energię uzyskaną w ten sposób system automatycznie wykorzystuje przy kolejnym przyspieszaniu lub jeździe w trybie elektrycznym – poprawiając efektywność, obniżając spalanie i zwiększając żywotność hamulców mechanicznych. Ładowanie rekuperacyjne podczas zjazdów jest najbardziej efektywne przy umiarkowanych prędkościach i częstych zmianach wysokości terenu (np. jazda w górach lub pagórkach).