HV ECU w samochodach hybrydowych Toyoty (Hybrid Vehicle Electronic Control Unit) stanowi „centrum dowodzenia” całego napędu hybrydowego – zbiera, analizuje i przetwarza w czasie rzeczywistym setki sygnałów z czujników i modułów auta. Funkcje HV ECU obejmują m.in.: sterowanie przepływem energii między baterią trakcyjną, inwerterem a silnikami elektrycznymi/generatorem; nadzór nad strategią rozruchu i wyłączania silnika spalinowego; kontrolę ładowania i rozładowania baterii wysokiego napięcia oraz zarządzanie rekuperacją podczas hamowania; zarządzanie współpracą układu hybrydowego z konwencjonalnym napędem, synchronizację przełączania trybu jazdy między EV, hybrydą i trybem wyłącznie benzynowym/awaryjnym; monitorowanie temperatury (bateria, silniki, inwerter) i aktywowanie odpowiednich trybów chłodzenia; współpracę z systemem ładowania 12V oraz obsługę procedur diagnostycznych i monitorowanie błędów (DTC). HV ECU „uczy się” także indywidualnego stylu jazdy kierowcy i dobiera strategie energetyczne dla optymalizacji spalania, mocy oraz ładowania baterii. W razie wykrycia nieprawidłowości podejmuje działania ochronne, ograniczając moc, blokując tryb EV lub przechodząc w tryb serwisowy. Regularne aktualizowanie oprogramowania HV ECU umożliwia poprawę efektywności i bezpieczeństwa układu hybrydowego.