Jakie są objawy rozszczelnienia obudowy baterii

Rozszczelnienie obudowy baterii w samochodzie hybrydowym może prowadzić do poważnych problemów związanych z bezpieczeństwem, sprawnością układu napędowego i żywotnością samej baterii. Głównym zadaniem hermetycznej obudowy jest ochrona ogniw przed wilgocią, zanieczyszczeniami, pyłem i oparami mogącymi powodować korozję lub zwarcia. Do najbardziej charakterystycznych objawów rozszczelnienia należą: pojawienie się wilgoci w miejscu montażu akumulatora (często wyczuwalny zapach stęchlizny), ślady korozji na metalowych elementach obudowy czy zaciskach baterii, a nawet widoczne zacieki w okolicy pokrywy bagażnika lub siedzeń. Nowoczesne układy hybrydowe dość szybko wychwytują problem: komputer sterujący może zarejestrować błędy na desce rozdzielczej, ograniczyć moc lub przełączyć pojazd w tryb awaryjny. Może dochodzić do częstszego uruchamiania wentylatora baterii, a nawet jej nietypowego hałasowania (np. przy pracy podwyższonej wilgotności). W dłuższym okresie rozszczelnienie prowadzi do korozji ogniw i elementów połączeń, a w skrajnych wypadkach — powstawania zwarć i uszkodzenia elektroniki. Objawem mogą być także trudności w ładowaniu przez system rekuperacji oraz powtarzające się alarmy w systemie OBD. Jeżeli obudowa baterii jest poważnie rozszczelniona (np. po kolizji), może dojść do przedostania się brudu, zalania ogniw i nieodwracalnego uszkodzenia całej sekcji, co skutkuje kosztowną naprawą. W modelach z chłodzoną cieczą baterią możliwe są także wycieki płynu chłodzącego. Szybka interwencja pozwala uratować akumulator – kluczem jest natychmiastowa diagnostyka oraz uszczelnienie lub wymiana elementów narażonych na zalanie czy korozję.