Objawy nieprawidłowego ładowania w trakcie jazdy hybrydą mogą być subtelne na początku, lecz ich ignorowanie prowadzi do poważnych i kosztownych usterek zarówno baterii trakcyjnej, jak i pozostałych komponentów układu HV (wysokiego napięcia). Pierwszym, najbardziej widocznym symptomem jest pojawienie się rozmaitych komunikatów ostrzegawczych na wyświetlaczu, m.in. „Check Hybrid System”, „Hybrid Battery Low” czy „Charging System Malfunction”. Z reguły towarzyszy temu spadek lub szybkie skoki poziomu naładowania baterii trakcyjnej widoczne na diagramie energii – naraz pojawia się szybkie rozładowywanie przy lekkim obciążeniu lub problem z odzyskiwaniem energii podczas hamowania. Kolejnym objawem jest ograniczenie pracy trybu EV (jazda wyłącznie na prądzie): auto częściej, wcześniej niż zwykle uruchamia silnik spalinowy lub w ogóle uniemożliwia elektryczne ruszanie. Niesprawne ładowanie bywa także powodem szybszego załączania wentylatora baterii oraz przegrzewania się całej jednostki HV, co może być słyszalne jako głośniejsza praca nawiewu w tylnej części pojazdu. Samochód staje się mniej żwawy, gorzej reaguje na przyspieszanie, Pojawia się zauważalny wzrost spalania, a układ hybrydowy przestaje efektywnie wytracać prędkość (słabsza rekuperacja). W przypadkach poważnych pojawia się tryb awaryjny (limp mode), ograniczenie mocy, szarpanie lub niemożność ruszenia auta po postoju. Warto dodać, że nieprawidłowe ładowanie odbija się także na funkcjonowaniu 12V – mogą występować problemy z elektroniką pokładową, restartują się systemy multimedialne, wyłączają światła, a nawet pojawiają się losowe błędy czujników. Test komputerowy (diagnostyka OBD-II) zazwyczaj ujawnia kody błędów z zakresu ładowania, przebiegu napięć na ogniwach lub błedy konwertera mocy. Skuteczne działanie hybrydy wymaga ciągłego, sprawnego doładowywania podczas jazdy – wszelkie odchylenia od norm szybko pogarszają kondycję baterii i realnie skracają jej żywotność.