Czy hybryda wymaga serwisu po osiągnięciu określonego przebiegu

Hybrydowe układy napędowe, mimo swojej ponadprzeciętnej trwałości, bezwzględnie wymagają regularnych przeglądów serwisowych. Producenci najczęściej zalecają standardowe interwały serwisowe (np. co 15–20 tysięcy kilometrów, raz w roku), jednak niektóre czynności diagnostyczne i obsługowe są dedykowane wyłącznie pojazdom hybrydowym – i stają się kluczowe po osiągnięciu wyższego przebiegu (np. 150–200 tys. km). Typowe czynności serwisowe obejmują nie tylko wymianę oleju silnikowego, filtrów i świec, ale też kontrolę stanu akumulatora trakcyjnego (HV), diagnostykę BMS, testy stopnia degradacji ogniw (balansowanie, test pojemności), inspekcję przewodów wysokiego napięcia oraz czyszczenie układów wentylacji baterii. W wielu autach hybrydowych zaleca się regularną wymianę płynu chłodzącego dedykowanego elementom HV (inwerter, akumulator trakcyjny), jak również przegląd i ewentualną wymianę oleju w przekładni e-CVT. Wraz z przebiegiem pojawia się potrzeba odgrzybiania i czyszczenia układów wentylacyjnych chłodzących baterię, wymiany filtra powietrza i pyłków kanałów HV. Zalecana jest również kontrola przewodów i złączy pod względem korozji i uszkodzeń mechanicznych. W przypadku pojazdów z większym przebiegiem coraz częściej pojawia się konieczność regeneracji lub wymiany wyeksploatowanych ogniw – producenci coraz częściej oferują programy serwisowe na wymianę modułów HV lub całych baterii, z recyklingiem i wymianą na nowsze generacje ogniw. Regularne serwisy hybrydy to gwarancja nie tylko sprawności układu napędowego, ale też bezpieczeństwa i wydłużenia żywotności całego pojazdu – zaniedbania w obszarze serwisu HV mogą prowadzić do nieodwracalnych awarii, kosztownych napraw oraz wzrostu zużycia paliwa i utraty mocy.