Jakie są przyczyny zapalenia kontrolki poduszki powietrznej

Zapalenie kontrolki poduszki powietrznej na desce rozdzielczej może mieć wiele przyczyn, które wpływają zarówno na komponenty mechaniczne, jak i elektronika systemu SRS (Supplemental Restraint System). Najczęstszą przyczyną są uszkodzenia czujników uderzenia (czujniki G), które sygnalizują kolizję do sterownika i aktywują poduszki. Ich awaria lub przerwanie instalacji powoduje zapalenie kontrolki błędu. Złe połączenia elektryczne, uszkodzone wiązki, przetarcia kabli lub korozja styków także są częstą przyczyną zapalenia airbag. Kolejne powody to awarie sterownika SRS, błędy oprogramowania, rozładowany akumulator albo rozłączenie poduszki powietrznej podczas napraw czy kolizji. W przypadku wyposażenia w napinacze pasów bezpieczeństwa, ich uszkodzenie, mechaniczne zużycie lub zablokowanie może generować błąd. Również niekompatybilne lub nieprawidłowo zainstalowane moduły naprawcze, czy emulatory airbag (które symulują obecność sprawnych poduszek) mogą powodować wystąpienie błędów systemu. Nowoczesne auta monitorują stan wszystkich komponentów SRS ciągle i wykrywają najmniejsze odstępstwa od norm, dlatego czynnikami pośrednimi mogą być też uszkodzenia innych elementów elektronicznych, np. czujników napięcia, przyspieszenia, lub błędy w systemach komunikacji CAN. Naprawa wymaga pełnej diagnostyki komputerowej, testowania sygnałów, a także wizualnej inspekcji elementów mechanicznych. W niektórych przypadkach konieczna jest wymiana czujników lub elektroniki, a czasem rekonfiguracja sterownika systemu.