Pytanie, czy odpięcie pasa bezpieczeństwa podczas jazdy wywoła automatyczne uruchomienie poduszki powietrznej, powraca regularnie w dyskusjach kierowców. Odpowiedź jest jednoznaczna: samo rozpięcie pasa, niezależnie od prędkości i warunków jazdy, NIE powoduje wystrzału (inicjacji) airbagu. System SRS (Supplementary Restraint System, czyli poduszek i napinaczy) zaprogramowany jest tak, by chronić pasażerów tylko w sytuacjach realnego zagrożenia, a nie na podstawie samego faktu odpięcia pasa. Kluczowym warunkiem aktywacji poduszki jest sygnał z czujników przyspieszenia/deceleracji, które wykrywają gwałtowne zderzenie. Informacja o zapięciu/odpięciu pasa przekazywana jest do centralki SRS i steruje głównie sygnałem ostrzegawczym (lampka, dźwięk) oraz wpływa na strategię rozwijania airbagu: przy braku pasa poduszka może w ogóle się nie uruchomić (w niektórych autach wykluczenie wystrzału passenger airbag), albo wystrzelić z mniejszą siłą, by nie zrobić krzywdy niezapiętemu pasażerowi. Rozpięcie pasa w ruchu to jednak poważne naruszenie zasad bezpieczeństwa: w razie kolizji skutkuje to znacznie większym ryzykiem odniesienia poważnych obrażeń, nawet jeśli airbag zostanie uruchomiony. W zaawansowanych systemach SRS, obecność i napięcie pasów wpływa także na uruchomienie napinaczy (pretensioner), które nie zadziałają lub zrobią to z mniejszą intensywnością, jeśli system zarejestruje brak zapięcia pasa. Podsumowując, kluczowa zasada: poduszka aktywuje się TYLKO w momencie wypadku, niezależnie od tego, czy pas jest zapięty czy nie — ale to obecność pasa przesądza o skuteczności ochrony przez SRS.
Strona główna Systemy poduszek i napinaczy Czy odpięcie pasa bezpieczeństwa w czasie jazdy uruchomi poduszkę