Napinacze pasów bezpieczeństwa to elementy, które w momencie kolizji napinają pas, minimalizując luz i skutecznie dociskając ciało do fotela, co istotnie poprawia ochronę podczas wypadku. Po aktywacji napinacza w trakcie kolizji, element ten niemal zawsze jest jednorazowy – używa się materiału pirotechnicznego, który po zadziałaniu nie może zostać w pełni „zresetowany” czy przywrócony do pierwotnego stanu. Próby naprawy napinacza, cofania mechanizmu lub ponownego ładowania materiału pirotechnicznego są niedopuszczalne ze względów bezpieczeństwa. Po kolizji prawidłowe postępowanie to wymiana całego napinacza (najczęściej wraz z pasem) na nowy, zgodny z homologacją producenta, a także kasowanie błędów w sterowniku SRS po weryfikacji poprawności działania całego układu. W nowszych autach próba sztucznego „resetowania” napinacza przez emulator lub usuwanie błędów w komputerze bez realnej wymiany fizycznego podzespołu prowadzi do utraty gwarancji i poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa pasażerów. Jedynym wyjątkiem od tej zasady są wyjątkowo rzadkie przypadki wybranych modeli premium, gdzie zastosowano napinacze elektromagnetyczne wielokrotnego użytku – nawet wtedy jednak każdorazowo wymagana jest szczegółowa procedura serwisowa i reset przez komputer pokładowy. Podsumowując: po kolizji napinacz pasów należy zawsze bezwzględnie wymienić na nowy – nie istnieje legalny sposób serwisowego przywrócenia go do sprawności poprzez reset czy naprawę domowymi metodami.