Wystrzał poduszki powietrznej to gwałtowne zadziałanie najważniejszego elementu systemu biernego bezpieczeństwa w samochodzie. Skutki tego procesu są wielopłaszczyznowe – począwszy od ochrony kierowcy i pasażerów, przez konsekwencje fizyczne dla wnętrza pojazdu, aż po konieczność kompleksowej naprawy systemu i wysokie koszty serwisowe. Głównym, pozytywnym efektem wystrzału jest natychmiastowe rozłożenie się poduszki pomiędzy ciałem pasażera a twardymi elementami wnętrza, zmniejszenie ryzyka poważnych urazów głowy, szyi i klatki piersiowej oraz znaczące zwiększenie prawdopodobieństwa przeżycia wypadku. Jednak sama eksplozja ładunku generuje intensywny huk, wytwarza pył i substancje chemiczne (np. azotany sodu i potasu, tlenki azotu, talk, sadza), mogące wywołać tymczasowe podrażnienia oczu, skóry i dróg oddechowych. Naturalnym objawem po wystrzale są drobne skaleczenia lub otarcia twarzy, „wystrzałowe” oparzenie na rękach, a nawet zadymienie wnętrza pojazdu. Mechanicznie, wystrzał poduszki niszczy obudowę kierownicy lub deskę rozdzielczą, a także znajdujące się w okolicy nawiewy, elementy dekoracyjne i elektronikę. Po zdarzeniu cały system airbagów wymaga profesjonalnej inspekcji, a każda uruchomiona poduszka, napinacz, sterownik, czujniki zderzeniowe oraz uszkodzone elementy wnętrza muszą zostać wymienione na nowe. Dodatkowo, wystrzał zazwyczaj odcina zasilanie, aktywuje centralny zamek, blokuje rozrusznik i wywołuje szereg błędów OBD, uniemożliwiając dalszą jazdę do czasu właściwej naprawy. Oprócz aspektów bezpieczeństwa, skutkiem wystrzału poduszki są niemałe koszty – naprawa potrafi oscylować od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych, a nieumiejętnie przeprowadzona może doprowadzić do dalszych awarii systemu. Ze względu na bezpieczeństwo, naprawy po wystrzale airbagów należy powierzać wyłącznie autoryzowanym warsztatom.