Czujnik zderzeniowy (sensor crash), zwany potocznie crash sensorem lub czujnikiem kolizyjnym, to element decydujący o uruchomieniu poduszek powietrznych oraz napinaczy pasów w zdarzeniu drogowym. Po każdej poważniejszej kolizji wymiana tego czujnika staje się niezbędną czynnością w procesie przywracania pełnej funkcjonalności systemu SRS. Proces wymiany rozpoczyna się od dokładnej diagnostyki komputerowej – specjalista sprawdza, które czujniki zostały aktywowane (mogą być czujniki czołowe, boczne, dachowe) i jakie kody błędów zapisały się w sterowniku. Następnie należy odłączyć zasilanie akumulatora oraz, jeśli to konieczne, zdemontować elementy wykończenia wnętrza (tapicerki, panele, plastikowe osłony tunelu środkowego/kolumny kierowniczej), by uzyskać dostęp do sensora. Nowoczesne czujniki zderzeniowe są przykręcone do elementów konstrukcyjnych samochodu z dużą dokładnością (ściśle określony moment dokręcenia), a ich wymiana wymaga zastosowania narzędzi diagnostycznych do kodowania i adaptacji w sterowniku SRS. Po wymianie czujnika niezbędne jest zresetowanie całego systemu, skasowanie błędów i przeprowadzenie testu funkcjonalnego. W niektórych modelach (np. Mercedes, BMW, Toyota) czujniki zderzeniowe muszą być zakodowane po numerze VIN auta – tylko wtedy SRS „widzi” nową część jako fabryczną i dopuszcza ją do pracy. Niedopuszczalne jest używanie tanich lub „regenerowanych” sensorów niewiadomego pochodzenia – grozi to błędnym zadziałaniem airbagu i utratą homologacji całego systemu. Samodzielny montaż niesie ryzyko uszkodzenia czułych złączy, przełamania wiązek i niewykrycia błędów. Aby wymiana czujnika zderzeniowego po wypadku była skuteczna i bezpieczna, powinna być zawsze przeprowadzana przez autoryzowany serwis, zgodnie z instrukcją producenta oraz procedurą adaptacji i testów końcowych.