Rozpoznawanie obecności pasażera przy systemie SRS (Supplemental Restraint System) to zaawansowany proces, który odgrywa kluczową rolę w poprawie bezpieczeństwa podróżnych. System ten wykorzystywany jest w nowoczesnych samochodach do decydowania o aktywacji poszczególnych elementów bezpieczeństwa biernego – zwłaszcza poduszek powietrznych, napinaczy pasów i czasami innych zabezpieczeń. Działanie czujników obecności pasażera opiera się głównie na macie sensorycznej umieszczonej w siedzisku fotela pasażera. Maciejka ta posiada siatkę piezorezystancyjną lub zestaw cienkich czujników ciśnienia, które pod wpływem obciążenia (siły wywieranej przez osobę lub przedmiot) zmieniają swoją rezystancję i generują sygnał przesyłany do modułu SRS. Moduł ten analizuje sygnały pod kątem masy, rozkładu ciężaru oraz – w zaawansowanych systemach – sposobu, w jaki obciążenie zostało rozłożone na siedzisku. Współczesne układy potrafią rozróżnić obecność: osoby dorosłej, dziecka, fotelika dziecięcego lub bagażu. Dzięki temu system SRS może zdecydować, czy wyłączyć całkowicie poduszkę pasażera (gdy wykryty zostanie fotelik tyłem do kierunku jazdy), czy uruchomić ją z inną siłą lub opóźnieniem (np. dla drobnej kobiety lub starszej osoby). Zabezpiecza to użytkownika przed potencjalnymi obrażeniami wynikającymi z wybuchu poduszki pod niewłaściwym obciążeniem. Niektóre pojazdy wykorzystują również czujniki w oparciu o technologię ultradźwiękową, podczerwień czy systemy optyczne. Wszystkie dane przekazywane są do wspólnego sterownika bezpieczeństwa, który podejmuje decyzję kilkaset milisekund przed wypadkiem. Błędna kalibracja lub uszkodzenia maty pomiarowej mogą prowadzić do błędnych komunikatów (np. nieprawidłowe wyłączanie poduszki lub zapalanie się kontrolki SRS). Właściwe rozpoznanie obecności pasażera jest więc podstawą prawidłowego działania systemów bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach.