Czy błąd airbag może mieć wpływ na poduszki boczne

Współczesne systemy bezpieczeństwa biernego w samochodach są skomplikowanymi strukturami elektronicznymi, które zarządzają nie tylko poduszkami kierowcy i pasażera, ale także poduszkami bocznymi, kurtynami powietrznymi i napinaczami pasów. Błąd airbag, czyli awaria lub komunikat o nieprawidłowości w układzie SRS (Supplemental Restraint System), zawsze powinien być traktowany poważnie. Najczęściej błąd taki pojawia się w wyniku: uszkodzenia wiązek elektrycznych, zużycia konektorów, złych styków w matach zajętości fotela, uszkodzenia czujników uderzenia lub błędu sterownika poduszek. W praktyce, jeśli na desce rozdzielczej zapali się lampka airbag, sterownik automatycznie dezaktywuje cały system poduszek – nie tylko czołowe, ale również boczne, kurtyny i inne elementy SRS, niezależnie od tego, gdzie faktycznie wystąpiła usterka. Jest to zabezpieczenie przed przypadkowym, niekontrolowanym wystrzałem poduszki podczas jazdy lub napraw. Uszkodzenie przewodu lub czujnika nawet tylko jednej poduszki bocznej powoduje, że komputer nie ma pewności co do prawidłowego działania całego układu, więc wyłącza wszystkie elementy systemu. To oznacza, że w przypadku poważnego wypadku – zarówno poduszki czołowe, jak i boczne, mogą nie zadziałać. Warto więc każdorazowo po pojawieniu się błędu airbag przeprowadzić rzetelną diagnostykę komputerową (odczyt kodów DTC), sprawdzić stan połączeń i ewentualnie naprawić stwierdzoną usterkę. Naprawy układów poduszek powietrznych powinny wykonywać wyłącznie przeszkoleni mechanicy – samodzielne póbowanie usunięcia błędu bez wiedzy o systemie może grozić poważnymi konsekwencjami.