Czy kontrolka airbag zapala się po zmianie radia

Wymiana radia samochodowego, zwłaszcza w nowszych pojazdach wyposażonych w rozwinięte układy bezpieczeństwa elektronicznego, może niekiedy skutkować zapaleniem się kontrolki airbag („SRS” – Supplemental Restraint System). Wynika to głównie z architektury współczesnych systemów pokładowych. Nowoczesne radioodbiorniki są integrowane z siecią CAN pojazdu – nie tylko odbierają sygnał audio, lecz także komunikują się z innymi modułami, w tym z modulatorem SRS, kontrolerem klimatyzacji, komputerem pokładowym czy czujnikami obecności pasażera. Podczas wymiany radia istnieje ryzyko przypadkowego rozłączenia, zwarcia lub uszkodzenia przewodów sygnałowych powiązanych pośrednio z układem airbag – na przykład masa radia bywa zintegrowana z masą sterownika poduszek. W przypadku przerwania lub błędnego podłączenia takich przewodów sterownik SRS może zarejestrować błąd, uznając go za potencjalnie niebezpieczną przerwę w obwodzie poduszek lub napinaczy. Częstą przyczyną zapalenia się kontrolki airbag po wymianie radia jest też naruszenie tzw. „multipleksera” – specjalnego modułu łączącego rozmaite sygnały pojazdu na jednej wiązce, często zintegrowanej z deską rozdzielczą. W niektórych modelach po zmianie radia sterownik SRS „widzi” nieznany lub niewłaściwy sygnał zwrotny z nowego urządzenia i automatycznie sygnalizuje błąd poduszek, nawet jeśli sam układ działa prawidłowo. Ważne, aby po wymianie radia dokonać resetu błędów SRS profesjonalnym interfejsem diagnostycznym oraz sprawdzić poprawność montażu wszystkich złącz. Zapalenie się kontrolki airbag po ingerencji w radio często wymaga kasowania błędów i powrotu do oryginalnych połączeń sygnałowych, a w niektórych autach (np. z systemami rozpoznawania pasażera) również „adaptacji” nowego urządzenia w komputerze pokładowym. Podsumowując: nieumiejętne podłączenie radia może prowadzić do zapalenia kontrolki poduszek, jednak prawidłowy montaż wraz z resetem błędów najczęściej rozwiązuje problem.