Jakie są typowe błędy airbag po wymianie deski

Wymiana deski rozdzielczej w samochodzie nastręcza wielu problemów nie tylko natury mechanicznej, ale i elektronicznej, zwłaszcza w kontekście systemu airbag/SRS. Jednym z najczęstszych efektów ubocznych takiej operacji jest pojawienie się błędów airbag – zarówno w postaci zapalonej kontrolki, jak i zapisów kodowych w pamięci sterownika. Najczęstszym błędem bywa nieprawidłowe podłączenie wiązek, brak kontaktu w złączu poduszki pasażera lub bocznych airbag’ów, zerwany przewód masowy lub zanieczyszczenie styków. Oprócz typowych błędów „przerwa w obwodzie poduszki” (np. błąd B1801, B1881) pojawiają się także alarmy dotyczące napinaczy – szczególnie jeśli podczas operacji nie odłączono akumulatora lub doszło do delikatnego naruszenia instalacji. W niektórych autach z czujnikami obecności pasażera lub sensorami bezpieczeństwa pasów, system wykrywa niespójność danych (np. zmiana maty obecności w fotelu lub błędnie podpięty emulator) i blokuje możliwość prawidłowego wygaszenia kontrolki SRS. Popularnym problemem są błędy związane z rezystancją poduszek – jeśli nowa deska ma inne okablowanie lub producent zmienił specyfikację złącz, komputer zarejestruje różnicę i zgłosi „niezgodność obwodu poduszki”. Pojawiające się błędy wymagają z reguły podpięcia do testerów OBD oraz kasowania kodów – zdarza się, że układ airbag potrzebuje przeprowadzenia kalibracji (adaptacji) po zamocowaniu nowej (lub używanej) deski. Kluczową zasadą jest zachowanie szczególnej ostrożności podczas demontażu i montażu złącz poduszek oraz kontrola, czy każda wiązka jest solidnie zamocowana i nieuszkodzona. Niemal zawsze odłączenie akumulatora na czas operacji oraz serwisowe podejście do resetu błędów pozwalają na szybkie przywrócenie pełnej funkcjonalności systemu SRS.