Czy błąd napinacza wyłącza cały system airbag

Współczesne systemy SRS są tak zaprojektowane, by minimalizować ryzyko utraty funkcjonalności wszystkich podzespołów na skutek pojedynczej usterki. Jeśli komputer SRS stwierdzi błąd napinacza pasów bezpieczeństwa (np. przerwę w obwodzie, zbyt wysoką/niska oporność, uszkodzenie detonatora), system odnotowuje konkretny kod błędu i często zapala kontrolkę SRS. Jednak w znacznej większości modeli pojazdów błąd napinacza NIE wyłącza wszystkich poduszek powietrznych – sterownik pozostawia w gotowości te poduszki i napinacze, których obwody są sprawne. Sytuacją wyjątkową są układy, w których SRS działa wyłącznie globalnie (niezwykle rzadko we współczesnej motoryzacji) i każda poważna usterka skutkuje zablokowaniem pracy całego systemu ochronnego – jednak w praktyce dotyczy to zwykle starszych pojazdów lub bardzo specyficznych modeli. W większości współczesnych samochodów komputer precyzyjnie zarządza niezależnością poszczególnych elementów: w razie kolizji aktywuje tylko sprawne airbagi/napinacze odpowiednio do rodzaju i siły zderzenia oraz informacji z czujników (np. tylko napinacz kierowcy i poduszka pasażera). Faktyczne konsekwencje błędu napinacza to: zapalenie kontrolki SRS, dezaktywacja jedynie wadliwego obwodu oraz wyłączenie działania wyłącznie tej części systemu. Jednak obecność kontrolki oznacza, że samochód nie przejdzie np. przeglądu technicznego, a ryzyko braku pełnej ochrony dla pasażerów pozostaje – np. nie zadziała prawidłowo napinacz przy uderzeniu. Najlepszym rozwiązaniem przy każdej usterce jest szybka diagnostyka komputerowa, odczyt kodów błędów i usunięcie przyczyny – nawet jeśli nie cały system jest wyłączony, bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy zależy od pełnej sprawności wszystkich podzespołów SRS.