Czujnik zderzeniowy, odpowiedzialny za błyskawiczne wyzwolenie poduszek powietrznych i napinaczy pasów podczas kolizji, jest kluczowym elementem systemu bezpieczeństwa samochodu. Awaria lub błędy czujnika (impact sensor, crash sensor) często skutkują nieświeceniem kontrolki airbag lub wpisaniem błędów do pamięci SRS. Proces jego wymiany to czynność, którą można wykonać zarówno w autoryzowanym serwisie, jak i w specjalistycznych warsztatach zajmujących się systemami bezpieczeństwa. Czas wymiany czujnika zderzeniowego zależy przede wszystkim od jego lokalizacji – niektóre czujniki znajdują się pod zderzakiem, inne w tunelu środkowym lub pod fotelami, zdarzają się też modele z centralnym czujnikiem w module sterującym poduszkami (SRS ECU). W przypadku dobrze dostępnych czujników (np. pod maską lub w bagażniku) całość operacji wraz z podstawową diagnostyką trwa zazwyczaj od 30 do 60 minut. Jeżeli czujnik jest zlokalizowany głęboko w strukturze auta (np. pod deską rozdzielczą lub pod wykładziną), wymiana może zająć od 90 do 180 minut – czas wydłużają czynności związane z demontażem plastików, tapicerki, odłączaniem akumulatora i niezbędnymi procedurami bezpieczeństwa. W autach po poważnych kolizjach lub zalaniach wymiany dokonuje się po pełnej diagnostyce i sprawdzeniu wiązki przewodów – jeżeli jest konieczność wymiany dodatkowych elementów (moduł SRS, uszkodzone złącza), czas operacji może wzrosnąć nawet do kilku godzin. Sam montaż nowego czujnika trwa zwykle kilkanaście minut, a najwięcej czasu zajmują demontaże i montaż elementów wnętrza auta czy zderzaków. Po wymianie czujnika niezbędna jest diagnostyka komputerowa i ewentualnie kasowanie błędów SRS. Czynność ta powinna być zawsze wykonana przez fachowca, z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa (poduszki są elementami pirotechnicznymi!).