Poduszka powietrzna nie zadziała bez sprawnego sterownika SRS (ang. Supplemental Restraint System/airbag controller), ponieważ to on zarządza całą sekwencją bezpieczeństwa. Sterownik cały czas monitoruje sygnały z czujników zderzeniowych i przeciążeniowych, analizuje parametry jazdy i – tylko przy wykryciu sytuacji kolizyjnej – wysyła precyzyjny, jednorazowy impuls do zapalników pirotechnicznych poduszek i napinaczy. Bez obecności sterownika airbag wszystkie obwody bezpieczeństwa są „martwe”: poduszka jest tylko pasywnym, nieuzbrojonym workiem, a obwód wybuchowy nie otrzyma sygnału do aktywacji. Modernizacja lub wymiana sterownika (np. po kolizji, wystrzale lub zalaniu) wymaga ponownego programowania, kasowania crashdaty i 100% sprawnych połączeń elektrycznych. Jazda z usuniętym, niekompletnym lub uszkodzonym sterownikiem airbag jest skrajnie niebezpieczna – system SRS nie zadziała nawet w razie poważnego wypadku. Wskazuje na to na stałe świecąca się kontrolka airbag/SRS. Utrata komunikacji ze sterownikiem skutkuje również problemami z napinaczami pasów, a czasem nawet z aktywacją innych systemów bezpieczeństwa, jak ABS czy ESP (w wielu autach subsystems współdzielą dane o awariach). Stan taki jest również nie do zaakceptowania podczas badań technicznych i skutkuje utratą homologacji pojazdu do ruchu.