Dlaczego szyba zacina się podczas opuszczania

Zacinanie się szyby w trakcie opuszczania to awaria, która irytuje zwłaszcza podczas częstego korzystania z okna na bramkach, parkingach czy w upalne dni. Pierwsza i najczęstsza przyczyna to zanieczyszczone lub zużyte prowadnice – zalegające w nich kurz, błoto, resztki liści czy nawet stare smary powodują wzrost tarcia, a szyba napotyka opór i zatrzymuje się w przypadkowym miejscu. Drugi typowy powód to deformacja lub zużycie gumowych uszczelek na krawędziach szyby – stają się twarde, pofalowane i nie prowadzą szyby równolegle, co skutkuje „skosem” i zacinaniem. Uszkodzenie linek podnośnika (przetarcia, naderwane sploty) wywołuje efekt blokowania: silniczek próbuje przesunąć linkę, która jednak ślizga się lub klinuje w plastikowej rolce. W samochodach z elektrycznymi szybami awaria sterownika opuszczania objawia się tym, że szyba zatrzymuje się na moment i wznowienie pracy możliwe jest dopiero po kilku próbach – to efekt reakcji modułu na wzrost oporu (ochrona silnika przed przeciążeniem). Zimą winą bywa także lód, który tworzy się na styku szyby z uszczelką oraz w mechanizmie przekładni, uniemożliwiając płynny ruch. Czasami za zacinanie odpowiedzialne są także błędy montażowe po wymianie szyby – jej niewłaściwe zamocowanie lub krzywe umieszczenie w prowadnicy powoduje, że szyba napotyka opór i zatrzymuje się w jednym punkcie. Rozwiązanie: należy oczyścić i przesmarować prowadnice (najlepiej silikonem technicznym, nie WD-40), sprawdzić stan linek i plastiku podnośnika, zregenerować lub wymienić uszczelki oraz – w przypadku braku poprawy – skontrolować silniczek i sterownik opadania.