Szyba nie reaguje na przyciski – co sprawdzić jako pierwsze

Brak reakcji szyb na przyciski to problem, z którym spotyka się wielu użytkowników po kilku latach eksploatacji pojazdu. Diagnozę warto zacząć od najprostszych i najbardziej prawdopodobnych przyczyn. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie bezpieczników odpowiadających za obwód szyb – lokalizację i numer znajdziesz w instrukcji pojazdu (pod maską, w kabinie, często opisana jako „WINDOW”, „PWR WND” lub piktogram). Niesprawny bezpiecznik wymieniamy na nowy o identycznej wartości. Jeśli bezpieczniki są sprawne, należy skontrolować przyciski sterowania – nagromadzenie brudu, wilgoci lub uszkodzenie mechanizmu może powodować zablokowanie styków. Można delikatnie rozebrać panel i oczyścić styki alkoholem izopropylowym. Następnym etapem jest sprawdzenie zasilania na wtyku silnika (pomiar multimetrem przy wciśnięciu przycisku). Brak napięcia świadczy o przerwie w wiązce (np. pęknięcie kabla w przejściu drzwi-karoseria). Jeżeli szyby nie działają z żadnego przycisku, warto sprawdzić tzw. „blokadę rodzicielską” – przypadkowe jej uruchomienie blokuje funkcje szyb pasażerów. W nowoczesnych autach awarie sterownika/modułu drzwi mogą skutkować utratą funkcji szyb również po rozładowaniu akumulatora czy odpięciu wiązki. Ostatnim etapem sprawdzenia jest podłączenie komputera diagnostycznego i odczytanie ewentualnych kodów błędów związanych z modułem szyb – da to informację o potencjalnych uszkodzeniach logicznych lub przekaźników.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: