Automatyczne domykanie szyb nie działa – możliwe przyczyny

Problemy z automatycznym domykaniem szyb dotyczą zarówno starszych, jak i najnowszych samochodów wyposażonych w moduły komfortu. Brak reakcji szyb na komendę z pilota lub kluczyka, przerywane podnoszenie szyb po zamknięciu auta czy zatrzymywanie się w połowie zakresu mają kilka charakterystycznych przyczyn. Najczęściej przyczyną jest rozkalibrowanie sterownika – po odpięciu akumulatora, przepaleniu bezpiecznika lub awarii zasilania wygasają ustawienia końcowych pozycji szyb i funkcja automatyczna przestaje działać. Drugim powodem bywają zużyte lub zabrudzone prowadnice oraz opuszczone szyby – nawet niewielki opór mechaniczny powoduje, że sterownik uznaje to za zadziałanie zabezpieczenia antyzgnieceniowego i przerywa domykanie. W skrajnych przypadkach uszkodzony jest sam przycisk sterownika szyb (zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu) albo pada elektronika w module komfortu. Czasem automatyczne domykanie nie działa także z powodu zmian kodowania po nieautoryzowanych naprawach elektrycznych (przy wymianie szyb, silniczków lub zamka drzwi). W zimie blokadą bywa lód na uszczelkach. Rozwiązaniem najczęściej jest ponowna inicjalizacja (reset) dokładnie opisany w instrukcji obsługi auta (przytrzymanie przycisku w dół i w górę, a potem przez kilka sekund po osiągnięciu pozycji krańcowej). Jeżeli jednak żadne metody nie działają, niezbędna jest diagnostyka komputerowa sterownika szyb lub naprawa uszkodzonych elementów mechanizmu.