Szyby nie domykają się po zamknięciu auta – gdzie szukać problemu

Brak domykania szyb po zamknięciu auta może mieć wiele przyczyn, związanych zarówno z układem elektrycznym, jak i mechaniką podnośników. Najczęściej winny jest rozkalibrowany lub źle zaprogramowany moduł komfortu – po odpięciu akumulatora, wymianie sterownika lub przeprowadzeniu niektórych napraw samochód „zapomina” o funkcji automatycznego domykania i nie wysyła odpowiedniego sygnału do silniczków. Częstym powodem jest błąd w kodowaniu – w autach sprowadzanych lub po ingerencjach w oprogramowanie może być wyłączona funkcja „comfort closure” lub „one touch close”. Kolejny powód to mechaniczny opór szyb – brud, zużyte prowadnice lub nienasmarowane elementy zatrzymują szybę w losowym miejscu, a czujniki przeciążenia uznają to za próbę zgniecenia, przez co sterownik przerywa ruch szyb. Problemy powoduje też uszkodzenie wiązek – przerwanie przewodów przy drzwiach, luźne styki w złączach prowadzą do braku sygnału domknięcia na wybranej szybie. Nie można też pominąć uszkodzeń przycisków sterownika lub niedziałającego nadajnika w pilocie (słaba bateria, dezaktywacja funkcji po upadku kluczyka). Warto zacząć diagnostykę od inicjalizacji szyb (ręczny reset z przycisków), sprawdzić stan przewodów przy drzwiach kierowcy/pasażera, wyczyścić i przesmarować prowadnice oraz – w razie braku efektu – zlecić kodowanie systemu komfortowego. W skrajnych przypadkach konieczna jest wymiana modułu komfortu na nowy.