Parowanie szyb w samochodzie wynika przede wszystkim z różnicy temperatur między wnętrzem a otoczeniem oraz z wysokiej wilgotności powietrza gromadzącej się wewnątrz kabiny. Do najczęstszych przyczyn zalicza się: wilgoć w dywanikach i matach (szczególnie po jesiennych deszczach, roztopach lub przewożeniu śniegu na obuwiu), niesprawne, nieszczelne lub niedrożne uszczelki drzwi, szyb i klapy bagażnika, które przepuszczają wodę do środka pojazdu. Często zapomina się o brudnym lub zużytym filtrze kabinowym – w praktyce ogranicza on przepływ powietrza niezbędny do skutecznego osuszania wnętrza. Dodatkowym czynnikiem jest przewożenie mokrych przedmiotów (odzież, parasole, buty narciarskie), które długo oddają wilgoć. Zdarza się także, że po wymianie szyby lub pracach blacharskich źle położona masa uszczelniająca pozwala na przesączanie się wody do zakamarków. Do „winowajców” często należą również zatkane odpływy w podszybiu i bagażniku oraz awarie lub niewłaściwe użytkowanie klimatyzacji (brak regularnego serwisu, uszkodzenie parownika, brak czynnika). Przy wysokiej wilgotności parowanie może być mocniejsze rano, po nocnym postoju samochodu lub w czasie szybkiego schłodzenia wnętrza (np. gwałtowne otwarcie drzwi zimą).