Dlaczego przednia szyba paruje tylko od środka

Parowanie przedniej szyby pojazdu od środka to nie tylko problem komfortu jazdy, ale także bezpieczeństwa – ograniczenie widoczności wymusza szybką reakcję kierowcy. Najczęściej przyczyny takiego zjawiska tkwią w podwyższonej wilgotności powietrza wewnątrz auta oraz błędach lub usterkach w pracy systemu wentylacji. Szyba paruje od środka przede wszystkim wtedy, gdy: wnętrze jest ciepłe i wilgotne (np. przewożenie mokrych ubrań, parasoli, duża liczba pasażerów), a temperatura zewnętrzna niska, co powoduje kondensację pary na zimnej powierzchni szyby. Dodatkowo parowanie może być efektem niedrożnych kanałów odprowadzających wilgoć w podszybiu lub nieszczelnych uszczelek wokół drzwi i szyb – deszczówka lub śnieg z zewnątrz mogą wnikać do wnętrza i podnosić poziom wilgotności. Częstą przyczyną są też zatkane filtry kabinowe (filtr pyłkowy), przez które obniża się wydajność nawiewu i osuszania powietrza. Jeśli wentylacja ustawiona jest na obieg zamknięty (recyrkulacja), para utworzona przez oddychanie pasażerów i różnicę temperatur nie może być skutecznie usuwana. W samochodach z klimatyzacją niesprawny kompresor lub brak czynnika chłodniczego zaburza proces osuszania powietrza i zwiększa ryzyko zaparowania szyb. Szyba paruje też intensywnie przy mocno zabrudzonej powierzchni – drobiny brudu zatrzymują drobinki wody i potęgują efekt „mgły”. Rozwiązaniem jest przede wszystkim regularne osuszanie wnętrza (np. specjalne pochłaniacze wilgoci, wietrzenie auta), utrzymywanie sprawności filtra kabinowego, korzystanie z klimatyzacji nawet zimą (do osuszania powietrza) oraz prewencyjne czyszczenie szyb środkiem antyparowym. Warto również kontrolować szczelności uszczelek i drożność kanałów odpływowych. Parowanie od środka to zawsze sygnał do sprawdzenia wentylacji oraz wykluczenia zawilgocenia tapicerki lub mat podłogowych.