Podgrzewana przednia szyba to rozwiązanie, które w ostatnich latach zdobywa popularność nie tylko w pojazdach klasy premium, ale również w nowoczesnych autach elektrycznych. System korzysta z cienkich przewodów oporowych zatopionych w szkło lub z niemal niewidocznej powłoki grzewczej. Po włączeniu funkcji z panelu sterowania (lub automatycznie przy rozruchu w zimie) przez przewody płynie prąd, który w krótkim czasie nagrzewa szybę i skutecznie usuwa szron, lód oraz zaparowania. W autach elektrycznych kluczowe pytanie brzmi: czy intensywne korzystanie z podgrzewania przedniej szyby wpływa istotnie na zasięg pojazdu? Odpowiedź zależy od kilku czynników. Po pierwsze, włączenie grzania szyby skutkuje dodatkowym poborem prądu z akumulatora trakcyjnego. Podgrzewana szyba zużywa przeważnie od 200 do 400 W energii, co w połączeniu z innymi odbiornikami (ogrzewanie wnętrza, siedzenia, kierownica) może zbiorczo zmniejszyć efektywny zasięg auta nawet o kilka procent podczas jazdy w warunkach zimowych. W praktyce, dla samochodu z zasięgiem na poziomie 400 km, intensywne podgrzewanie kilku elementów może skrócić dystans o 10–15 km. Jednocześnie jednak podgrzewanie szyby pozwala szybciej ogrzać wnętrze i poprawić widoczność bez konieczności uruchamiania energochłonnej dmuchawy – czyli zmniejsza czas pracy głównego układu HVAC. Komfortowy start bez potrzeby skrobania lodu czy czekania na nagrzanie całego powietrza wokół szyby pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania auta. W codziennej eksploatacji zaleca się korzystanie ze wspomagania w trybie czasowym (np. 2–4 minuty startowego grzania), by minimalizować wpływ na ogólną pojemność akumulatora. Współczesne systemy zarządzania energią w pojazdach EV są zoptymalizowane, by podgrzewane szyby działały tylko wtedy, gdy jest to rzeczywiście potrzebne – dzięki temu wpływ na zasięg jest zauważalny, ale akceptowalny.
Strona główna Szyby i osprzęt szyb Czy przednia szyba podgrzewana wpływa na zasięg auta elektrycznego