Funkcja antyzaciskowa w elektrycznych szybach (znana także jako anti-pinch lub anti-trap) to ważne zabezpieczenie podnoszące poziom bezpieczeństwa korzystania z szyb samochodowych. Jej zadaniem jest wykrycie przeszkody – np. dłoni, palca, gałęzi czy dowolnego innego przedmiotu – znajdującego się w polu ruchu szyby podczas jej zamykania. Kluczowym elementem tego systemu jest specjalny czujnik siły lub detektor prądu pobieranego przez silnik szyby. Standardowo, gdy szyba podnosi się bez przeszkód, opór ruchu jest przewidywalny i stały. Jeśli jednak w trakcie podnoszenia szyby pojawi się nagła przeszkoda, czujnik wykrywa gwałtowny wzrost oporu ruchu lub skok poboru prądu przez silnik. W ułamku sekundy sygnał przekazywany jest do jednostki sterującej, która natychmiast zatrzymuje pracę siłownika i automatycznie wycofuje szybę w dół o kilka centymetrów (bądź do pozycji otwartej). Dzięki temu skutecznie unika się przypadkowego przycięcia palców lub uszkodzenia innych obiektów. System antyzaciskowy działa głównie podczas korzystania z wygodnych funkcji automatycznego domykania szyb (one-touch). W samochodach wyposażonych w tę funkcję, spełnione muszą być określone warunki — szybę domykamy za pomocą pełnego naciśnięcia przycisku lub z pilota, a układ musi mieć poprawnie skalibrowaną pozycję krańcową. W starszych autach lub w jednostkach po naprawach konieczna jest czasem adaptacja systemu, by czujnik działał prawidłowo. Praktyczne działanie funkcji antyzaciskowej znacznie zwiększa bezpieczeństwo użytkowników oraz dzieci, chroniąc przed bolesnymi lub groźnymi przypadkami. Jej sprawność powinna być regularnie sprawdzana (np. przy przeglądzie), a każda usterka powinna zostać niezwłocznie usunięta przez wykwalifikowany serwis.