Czy zamykanie szyb z kluczyka wymaga kodowania

Zamykanie szyb z kluczyka nazywane „komfortowym domykaniem” to wygodna funkcjonalność spotykana w coraz większej liczbie nowoczesnych samochodów. Jej obecność i działanie zależą od rocznika auta, wersji wyposażenia oraz regionu sprzedaży. W dużej części pojazdów europejskich funkcja ta dostępna jest już fabrycznie, jednak bywa domyślnie dezaktywowana przez producenta lub dystrybutora ze względów prawnych (bezpieczeństwo dzieci, regulacje rynkowe). W takich przypadkach do jej uruchomienia konieczne jest kodowanie — zmiana konfiguracji poprzez komputer serwisowy, interfejs OBD lub programy typu VCDS, ISTA czy Techstream (w zależności od marki auta). Samo kodowanie polega na aktywacji tzw. „bitu komfortu” lub funkcji domykania szyb z pilota w module komfortu (centralnej jednostce sterującej). W niektórych markach (zwłaszcza VW, Audi, BMW, Ford) czynność ta wymaga nie tylko podłączenia specjalistycznego sprzętu, ale także podstawowej wiedzy i ostrożności – błędna procedura może dezaktywować inne funkcje komfortowe bądź zmienić sposób działania zabezpieczeń antyzaciskowych. W pojazdach, w których funkcja była wcześniej aktywna, a po naprawie, wymianie sterownika czy rozładowaniu akumulatora przestała działać, kodowanie jest niezbędne do jej przywrócenia. W autach starszego typu funkcję komfortowego domykania szyb można dołożyć przez montaż specjalnego modułu – jest to jednak ingerencja w instalację elektryczną i zawsze wymaga przemyślenia pod kątem trwałości i gwarancji. Wersje pojazdów na rynki pozaeuropejskie często tej funkcji nie posiadają lub jest ona domyślnie dezaktywowana względem europejskich odpowiedników. Zaleca się przeprowadzać kodowanie wyłącznie w autoryzowanym lub doświadczonym warsztacie, aby zachować pełną funkcjonalność i bezpieczeństwo systemu szyb, a po każdej operacji zawsze przetestować działanie funkcji antyzaciskowej i sprawdzić poprawność domykania z pilota.