Uszczelka przy szybie pełni kilka kluczowych funkcji: uszczelnia wnętrze auta przeciw wilgoci, tłumi hałas i zapobiega dostawaniu się zanieczyszczeń oraz utrzymuje stabilność szyby na prowadnicach. Z biegiem lat uszczelki narażone są na działanie czynników atmosferycznych – promieniowania UV, zmian temperatur, wilgoci oraz środków chemicznych (np. do mycia szyb), co prowadzi do ich stopniowej degradacji. Spuchnięta, czyli zdeformowana, napęczniała lub wybrzuszona uszczelka może skutecznie blokować prawidłowy ruch szyby bocznej. Zwiększony opór gumy powoduje, że nawet sprawny silniczek podnośnika z trudem przesuwa szybę – pojawiają się szarpania, „wolne” opadanie lub niemożność domknięcia okna do końca. W skrajnych przypadkach spuchnięta uszczelka może doprowadzić do całkowitego zablokowania szyby, wygięcia mechanizmu podnośnika czy spalenia silniczka z powodu przeciążenia. Objawem problemów z uszczelką są również ślady gumy na szkle, odgłosy tarcia oraz nietypowo „sztywne” prowadzenie podczas zamykania i otwierania nawet przy wysokiej temperaturze otoczenia. Przyczyną puchnięcia uszczelki bywa wnikanie wody do struktury gumy, niskiej jakości materiał, nagłe zmiany temperatur czy agresywne środki konserwujące. Rozwiązaniem problemu jest wymiana uszczelki na nową – wysokiej jakości, dopasowaną do modelu pojazdu. Dodatkowo zaleca się używanie sprayów silikonowych do regularnej konserwacji nowych uszczelek, co znacząco wydłuża ich żywotność. Spuchniętą uszczelkę należy wymienić bezzwłocznie – odkładanie tej czynności grozi poważniejszymi usterkami i kosztami naprawy całego mechanizmu szyb.