Czujnik deszczu w samochodach koncernu Volkswagen (VW, Audi, Seat, Skoda) to element zintegrowany zazwyczaj z podstawą lusterka przy szybie przedniej, odpowiedzialny za automatyczne sterowanie wycieraczkami w zależności od intensywności opadów. Najczęstsze błędy tego czujnika objawiają się nieregularną lub opóźnioną pracą wycieraczek, ich nieprawidłową reakcją na niewielki deszcz lub całkowitym brakiem reakcji na silną ulewę. Przyczyną są najczęściej: zabrudzenie lub zatłuszczenie szyby w miejscu działania sensora, uszkodzenie wiązki przewodów prowadzących do czujnika (np. po wymianie szyby lub naprawie podszybia), błędna adaptacja po wymianie szyby, a także naturalne zużycie czujnika czy awaria płytki elektronicznej. W pojazdach grupy VW typowe są błędy sygnalizowane kodami VCDS/OBD II: 01520 (sensor deszczu – uszkodzenie sygnału), 02071 (brak komunikacji), 01521 (brak adaptacji czujnika po wymianie szyby), a także B1048 czy B1148 (przerwa/zwarcie). Problemy pojawiają się również, gdy czujnik zalany zostanie wilgocią (np. po rozszczelnieniu szyby) lub gdy niewłaściwie zamontowana osłona przeciwsłoneczna generuje fałszywe sygnały świetlne. W przypadku powtarzających się błędów zaleca się dokładne umycie powierzchni szyby, sprawdzenie kabli, reset ustawień i jeśli to nie pomaga – podłączenie pojazdu pod komputera serwisowego i ewentualną wymianę sensora lub szybę z fabrycznym miejscem pod czujnik.