Pisk szyb przy zamykaniu lub otwieraniu to częsta, uciążliwa przypadłość pojawiająca się zarówno w nowych, jak i kilkuletnich autach. Najczęściej źródłem tego dźwięku są zużyte, zanieczyszczone lub przesuszone prowadnice szyb. W dłuższym okresie gromadzą się w nich kurz, piasek i resztki smaru, które podczas ruchu szkła powodują charakterystyczne skrzypienie czy pisk. Kolejną, równie popularną przyczyną jest wykruszenie lub stwardnienie gumowych uszczelek, które tracąc elastyczność, zaczynają pracować „na sucho”, znacząco podnosząc opór ruchu szyby. Do powstawania pisków prowadzi też stosowanie niewłaściwych środków do mycia szyb i uszczelek – środki na bazie alkoholu lub silnych detergentów odtłuszczają powierzchnie, przez co guma szybciej się zużywa. Zimą problem spotęgować może mróz i wilgoć: przymarznięta szyba oderwana od uszczelki naraża ją na mikrouszkodzenia, które później generują dźwięki w trakcie pracy. Rzadszą przyczyną są przygięte lub źle zamontowane mocowania szyb i uszczelek po naprawach blacharskich oraz korozja („trzymanie” szyby) na elementach metalowych mechanizmu podnoszenia. Aby wyeliminować piski, należy regularnie czyścić prowadnice i uszczelki, stosować silikonowy spray lub specjalne środki do konserwacji gum, a w przypadku ewidentnych pęknięć – wymienić uszkodzony element. Warto też po każdej zimie sprawdzić szczelność uszczelek i ich przyleganie do szyby w dolnej części drzwi.