Szumy aerodynamiczne przy dużych prędkościach to problem, który dotyka zarówno starsze, jak i nowe samochody. Głównym źródłem takich dźwięków (szumów, gwizdów, buczenia) są niedokładności w montażu szyby oraz zużycie lub niewłaściwe ułożenie uszczelek szyb przednich, bocznych lub dachowych. Szyby o niestandardowych kształtach, ostra krawędź dachu lub niewłaściwy sposób wklejenia mogą powodować lokalne turbulencje powietrza, prowadzące do narastających z prędkością szumów. Problem może nasilać się po wymianie szyby, kiedy nowa szyba jest minimalnie inaczej osadzona niż fabryczna, powstały szczeliny przy uszczelkach, a punkty mocowania nie zostały odpowiednio skalibrowane. Najczęstsze miejsca generujące szumy to: górna krawędź szyby przedniej (przejście w dach), styki uszczelek bocznych z szybą, niewłaściwie doklejone listwy oraz mikroszczeliny po niewidocznych pęknięciach szyb. W samochodach klasy premium zwraca się ogromną uwagę na precyzję montażu – niewłaściwy montaż nawet o ułamki milimetrów powoduje „gwiżdżące” powietrze już od 80–120 km/h. Rozwiązaniem jest profesjonalna inspekcja szyby i uszczelek: poprawne osadzenie, czyszczenie oraz wymiana zużytych elementów. W ekstremalnych przypadkach stosuje się dodatkowe listwy aerodynamiczne lub specjalne preparaty wygłuszające. Właściwie zamontowane i dopasowane szyby minimalizują szumy do prawie niesłyszalnych poziomów – nadmierny hałas to zawsze sygnał do pilnej kontroli technicznej instalacji.
Strona główna Szyby i osprzęt szyb Czy szyba może powodować szumy aerodynamiczne przy dużej prędkości