Co oznacza kontrolka systemu awaryjnego hamowania

Kontrolka systemu awaryjnego hamowania (AEB) pojawiająca się na desce rozdzielczej to niezwykle istotny sygnał dla kierowcy, świadczący o stanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Najczęściej przedstawiana jest jako sylwetka pojazdu i wykrzyknik lub napis „AEB”, „Forward Collision Warning”, „Collision Avoidance” etc. Jej zapalenie się tuż po uruchomieniu silnika i zgaszenie po kilku sekundach to standardowy autotest – potwierdzenie gotowości systemu. Natomiast stałe świecenie lub miganie kontrolki w trakcie jazdy informuje o aktualnej usterce, ograniczeniu działania lub czasowym wyłączeniu funkcji awaryjnego hamowania. Przyczyną mogą być: awarie kluczowych czujników (radaru, kamery, lidaru), błędy komunikacyjne w module ADAS, zasłonięte lub zabrudzone czujniki, przegrzanie elektroniki lub błąd kalibracji po naprawach blacharskich czy wymianie szyby. W samochodach wyposażonych w systemy aktywnego hamowania awaryjnego kontrolka pojawia się też po wystąpieniu incydentu, podczas którego system interweniował i wymagana jest ponowna kalibracja (np. po kolizji z przeszkodą). Może świadczyć również o nieprawidłowej adaptacji radaru po wymianie części karoserii. Zaniedbanie sygnalizowanego błędu powoduje dezaktywację asysty hamowania automatycznego – nawet jeśli klasyczne ABS/ESC pozostają sprawne, wyłączone AEB oznacza brak automatycznej ochrony przed najechaniem na przeszkodę. Podsumowując, kontrolka systemu awaryjnego hamowania to zawsze wezwanie do natychmiastowego sprawdzenia auta – tylko po profesjonalnej diagnostyce i usunięciu rzeczywistej przyczyny lampka zgaśnie, a funkcje ochronne będą znów aktywne.