Jak działa radar odpowiadający za awaryjne hamowanie

Radar stosowany w systemach awaryjnego hamowania (AEB, ACC, CMBS) to urządzenie o krótkim/średnim zasięgu, pracujące najczęściej na częstotliwościach 24 GHz lub 77 GHz. Umieszczony zwykle w grillu, pod zderzakiem lub w logo auta, wysyła wiązki fal radiowych odbijające się od przeszkód (pojazdów, pieszych, rowerzystów, przeszkód statycznych). System analizuje czas powrotu sygnału oraz zmiany częstotliwości (efekt Dopplera), dzięki czemu oblicza odległość, prędkość zbliżania i rozmiar obiektu znajdującego się przed autem. Precyzyjna analiza danych z radaru (w połączeniu z kamerą lub lidarami) pozwala ocenić realne ryzyko kolizji i uruchomić sekwencję ostrzegania oraz, w razie braku reakcji kierowcy, procedurę autonomicznego hamowania awaryjnego. W zależności od wersji, radar pozwala na detekcję obiektów nawet z dystansu 50–200 metrów i rozróżnianie ich typu. System stale monitoruje otoczenie i współpracuje z układami stabilizacji toru jazdy oraz napędu. Po każdej kolizji lub wymianie elementów zawieszenia wymagana jest ponowna kalibracja radaru, by zachować poprawną pracę systemów awaryjnych.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: