Tempomat adaptacyjny (ACC) w nowoczesnych pojazdach to rozwiązanie, które rewolucjonizuje komfort i bezpieczeństwo podróżowania w ruchu drogowym o różnym natężeniu. Pytanie, czy ACC jest skuteczny także podczas jazdy w korkach i przy niskich prędkościach, dotyczy kluczowego zastosowania systemu w realnym, miejskim środowisku. Współczesne systemy ACC, zwłaszcza z funkcją tzw. „Stop & Go”, zaprojektowano z myślą o pracy także w gęstym ruchu miejskim i korkach. Dzięki zamontowaniu radarów dalekiego zasięgu i śledzących kamer, samochód może automatycznie dostosować prędkość nawet przy bardzo wolnej jeździe – praktycznie od kilku km/h. Tempomat monitoruje auto poprzedzające i w razie potrzeby całkowicie zatrzymuje pojazd (np. w korku na światłach). Po zatrzymaniu może (w zależności od systemu i producenta) automatycznie ruszyć samodzielnie – jeśli postój trwa do kilku sekund – lub poprosić kierowcę o wznowienie jazdy za pomocą przycisku lub lekkiego dotknięcia pedału gazu. W praktyce „korkowy” ACC to asystent, który pilnuje odstępu, reaguje płynnie na zmieniający się ruch i pozwala kierowcy na relatywne odprężenie podczas monotonnej jazdy miejskiej. Ograniczeniem mogą być bardzo gwałtowne, nieprzewidywalne manewry innych kierowców lub obiekty, które zaskoczą algorytmy systemu – wtedy ACC szybko oddaje kontrolę użytkownikowi, sygnalizując to komunikatem na desce rozdzielczej. Warto pamiętać, że nie każdy system adaptacyjnego tempomatu oferuje funkcję jazdy w pełnym zakresie prędkości: tańsze auta zatrzymują się przy około 30 km/h, wyłączając tempomat poniżej tej granicy. Dlatego przed zakupem auta z ACC należy upewnić się, czy dany system obsługuje tryb „pełzania” w korku. Nowoczesne samochody z ACC współpracują często także z asystentem utrzymania pasa ruchu oraz systemami lekkiej autonomii, co jeszcze bardziej zwiększa komfort jazdy urbanistycznej.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy ACC działa w korku i przy niskich prędkościach