Czy oblodzenie czujników powoduje błędy systemu ACC

Nowoczesne systemy ACC (Adaptive Cruise Control – adaptacyjny tempomat) wykorzystują zaawansowane czujniki radarowe, lidarowe i kamerę, by monitorować ruch drogowy, utrzymywać dystans do poprzedzającego pojazdu i automatycznie regulować prędkość. Te elementy, najczęściej umiejscowione w przednim zderzaku, atrapie chłodnicy lub szybie, są niestety podatne na wpływ czynników atmosferycznych, w tym oblodzenia. Gdy temperatura spada poniżej zera, pada śnieg z deszczem bądź utrzymuje się marznąca mgła, na powierzchni czujników może osadzać się lód. Skutkiem jest blokowanie lub zniekształcanie sygnału radarowego lub obrazu z kamery. System ACC wykrywa wówczas nieprawidłowości w pomiarze odległości lub brakuje mu jednoznacznych danych do rozpoznania otoczenia. Najczęstszymi objawami oblodzenia są: pojawienie się komunikatu ostrzegawczego na desce rozdzielczej (np. „Ograniczona widoczność radaru/kamery”, „ACC niedostępny” lub „Wyczyszczenie czujnika wymagane”), nagłe wyłączenie tempomatu, całkowity brak możliwości aktywacji systemu, fałszywe alarmy o przeszkodach lub tzw. „hamowania duchy” – czyli nieuzasadnione reakcje układu. Oblodzone czujniki skutkują błędami nie tylko w ACC, lecz również w innych systemach asystujących (AEB, asystent martwego pola, Lane Assist). W skrajnych przypadkach system przy oblodzeniu może nie wykryć przeszkody lub zareagować za późno. Aby uniknąć problemów, zalecane jest regularne odśnieżanie i odmrażanie okolic czujników, stosując się do instrukcji producenta – niektóre modele aut wyposażone są nawet w podgrzewane czujniki, lecz intensywna gołoledź może przewyższyć możliwości podgrzewacza. Działanie ACC w warunkach zimowych powinno być zawsze kontrolowane przez kierowcę – system nie zastąpi czujności i odpowiedzialności na śliskiej nawierzchni.