Czy system ACC sam hamuje do zera

ACC, czyli adaptacyjny tempomat, to jeden z najbardziej zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę – na podstawie analizy otoczenia potrafi automatycznie przyspieszać, utrzymywać prędkość i hamować, zachowując ustalony dystans do pojazdu jadącego z przodu. Jedną z najważniejszych funkcji nowoczesnych wersji ACC (wyposażonych w tzw. funkcję Stop&Go lub Traffic Jam Assist) jest możliwość całkowitego zatrzymania pojazdu, czyli hamowanie do zera. Funkcjonalność ta jest szczególnie przydatna w ruchu miejskim, podczas jazdy w korkach lub na obwodnicach o dużym natężeniu ruchu. System wykrywa przez czujniki radarowe/kamerę, gdy poprzedzający pojazd gwałtownie zwalnia lub zatrzymuje się – ACC stopniowo redukuje prędkość, a jeśli wymaga tego sytuacja (np. pojazd z przodu zatrzyma się całkowicie), aktywuje hamulce do momentu pełnego unieruchomienia samochodu. W wielu współczesnych autach po zatrzymaniu pojazdu ACC utrzymuje samochód na hamulcu przez kilka sekund (2–5 s), oczekując na decyzję kierowcy lub automatyczne ruszenie (w zależności od ustawień – np. w trybie Traffic Jam Assist). Po dłuższym postoju, użytkownik musi delikatnie wcisnąć pedał gazu lub przycisk ACC, aby system wznowił jazdę. Wyjątkiem są starsze lub tańsze odmiany ACC, które potrafią wyhamować pojazd tylko do prędkości ok. 30–40 km/h, a przy dalszym spowalnianiu kierowca musi przejąć kontrolę manualnie. Należy zwracać uwagę na specyfikację swojego auta – funkcja pełnego zatrzymania (Full Stop) jest zarezerwowana dla najnowszych generacji ACC, a w instrukcji pojazdu zawsze znajdziesz dokładny opis działania tej opcji. W warunkach zimowych, podczas mgły, śliskiej nawierzchni lub intensywnych opadów, systemy ACC mogą mieć ograniczony zasięg i nie wszystkie funkcje muszą być wówczas dostępne.