Czy ACC może się aktywować samoczynnie

System adaptacyjnego tempomatu ACC jest zaprojektowany jako aktywny asystent jazdy, ale z zachowaniem pełnej kontroli nadrzędnej kierowcy. Oznacza to, że ACC nigdy nie powinien się aktywować całkowicie samoczynnie podczas jazdy – do uruchomienia systemu wymagane jest świadome działanie użytkownika, takie jak naciśnięcie przycisku uruchamiającego funkcję na kierownicy bądź zestawie sterowania lub wciśnięcie „SET” przy ustalonej prędkości. Jedyną sytuacją, w której wydaje się, że system „włącza się sam”, jest przypadek, gdy po krótkotrwałym wciśnięciu hamulca kierowca znów stale trzyma nogę na pedale gazu lub ponawia ręcznie polecenie „Resume” – ACC przechodzi wtedy z trybu wstrzymania (pauzy) do aktywnego podążania za poprzednikiem. Systemy te wyposażone są w szereg zabezpieczeń – niezbędna jest obecność kierowcy w samochodzie (np. detekcja pasów bezpieczeństwa, czujnik obecności na fotelu), aktywność czujników oraz brak błędów systemu. Nieprawidłowe, samoczynne uruchamianie tempomatu (gdy kierowca nie wydał polecenia startu) uznawane jest za poważny błąd i wymaga natychmiastowej diagnostyki – najczęstszą przyczyną może być awaria sterownika, uszkodzenie przycisków w panelu sterowania lub nadpisanie sygnału na magistrali CAN, choć przypadki są bardzo rzadkie. W codziennej praktyce tempomat adaptacyjny nie uruchamia się bez woli kierowcy – zarówno ze względów prawnych (homologacja systemu ASS/ACC), jak i bezpieczeństwa. Jeżeli więc w Twoim aucie tempomat startuje bez naciśnięcia przycisku, zalecana jest natychmiastowa kontrola w serwisie w celu sprawdzenia integracji elektroniki, poprawności sygnałów i potencjalnego błędu oprogramowania. ACC powinien działać wyłącznie po aktywnym uruchomieniu przez użytkownika i wygasać zawsze po dotknięciu hamulca, wyłączeniu zapłonu lub odpięciu pasów bezpieczeństwa.