Dlaczego auto samo skręca – działanie asystenta pasa

Wielu kierowców zaskakuje uczucie, gdy samochód „sam skręca” lub delikatnie koryguje tor jazdy nawet przy mocno utrzymanej kierownicy. Efekt ten wynika z aktywnej pracy asystenta utrzymania pasa ruchu, który na podstawie obrazu z kamery i czujników na bieżąco analizuje położenie auta względem oznaczeń pasów. Gdy pojazd zbliża się zbyt blisko linii lub zaczyna „uciekać” poza tor jazdy (bez aktywnego kierunkowskazu), system generuje impuls w układzie wspomagania kierownicy (EPS) – to własnie to uczucie „samoczynnego skrętu” lub oporu przy próbie przekroczenia pasa. Ruch ten jest bardzo precyzyjny – zwykle obejmuje korektę kilku do kilkudziesięciu stopni kąta, subtelne pulsowanie lub moment zwrotny, który przywraca pojazd na centralną część pasa. Kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę (system sam dezaktywuje korektę przy silnym oporze lub wyłączonym systemie Lane Assist). Zaawansowane rozwiązania potrafią także samodzielnie omijać przeszkody lub bezpiecznie przejeżdżać przez zakręty przy odpowiedniej prędkości. Uczucie „samodzielnego skrętu” można regulować (w niektórych autach) poprzez zmianę poziomu asysty w menu komputera. Jeżeli efekt pojawia się zbyt mocno lub …