Fałszywe ostrzeżenia ze strony systemów bezpieczeństwa czynnego, takich jak AEB, ACC, asystent pasa czy monitoring martwego pola, to problem znany użytkownikom nowoczesnych aut. Najczęstsze przyczyny to: zabrudzenie lub zasłonięcie czujników (liść, śnieg, błoto na radarze czy kamerze), opady atmosferyczne zakłócające odbiór fal (deszcz, śnieg, mgła), nieprawidłowa kalibracja (np. po wymianie szyby, zderzaka, kolizji), odbicia od metalicznych powierzchni na drodze, silne światło słoneczne padające bezpośrednio na kamerę lub radar oraz zużycie/usterki elektroniki. Fałszywe alarmy mogą pojawić się także przy niestandardowych sytuacjach drogowych: stromych wzniesieniach, ostrych łukach, przejazdach przez tunele, przejazdach kolejowych czy obecności nietypowych pojazdów (np. motocykle, hulajnogi). Nie mniej istotnym powodem są aktualizacje oprogramowania – błędy w sterownikach po aktualizacji mogą powodować nieprawidłowe odczyty lub interpretację danych. W autach z dodatkowymi folią, przyciemnieniami lub akcesoriami na szybie, systemy oparte na kamerze mogą mieć zakłócone pole widzenia. Wyjątkowo, fałszywki powodują też silne pola elektromagnetyczne (np. radiolinie, nadajniki, linie wysokiego napięcia). Regularna kontrola czystości sensorów, kalibracje oraz używanie homologowanych części ogranicza liczbę niepożądanych alertów.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jakie są przyczyny fałszywych ostrzeżeń systemów bezpieczeństwa