Jak działają systemy autonomicznego hamowania w hybrydach

W samochodach hybrydowych, podobnie jak w pojazdach spalinowych i elektrycznych, systemy autonomicznego hamowania opierają się na zintegrowanym zestawie sensorów: radarów, kamer oraz czujników ultradźwiękowych. Z tą różnicą, że auta hybrydowe, dzięki swojej konstrukcji, mogą jeszcze efektywniej wykorzystać możliwość odzyskiwania energii z hamowania. Gdy komputer wykryje nagłą przeszkodę, algorytm analizuje, czy bezpośrednia ingerencja jest konieczna: jeśli tak – uruchamia hamowanie regeneracyjne (przez silnik elektryczny) oraz klasyczne hydrauliczne, gwarantując natychmiastowe wytracanie prędkości przy jednoczesnym ładowaniu baterii trakcyjnej. System stale analizuje stan naładowania baterii i rozdziela moment hamujący między oba układy, dbając o komfort oraz skuteczność wytracania energii. Rozwiązania stosowane w hybrydach skracają czas reakcji dzięki dodatkowym źródłom siły hamującej, eliminując „martwą strefę” czasową obecna w tradycyjnych układach. W nowoczesnych hybrydach systemy AEB współpracują też z pozostałymi asystentami (np. tempomat adaptacyjny, system antykolizyjny), a energia odebrana podczas autonomicznego hamowania trafia z powrotem do baterii trakcyjnej, zwiększając efektywność całego pojazdu. Funkcje są aktywne w pełnym zakresie prędkości, a kalibracja czujników i oprogramowania jest szczególnie istotna przy pracy z dwiema różnymi jednostkami napędowymi.