Jak działają systemy bezpieczeństwa w trybie holowania

Systemy bezpieczeństwa w trybie holowania (np. asystenci jazdy, czujniki martwego pola, AEB, Lane Assist) często automatycznie przechodzą w tryb ograniczony lub dostosowują swoje działanie do nowej konfiguracji pojazdu. Po podłączeniu przyczepy lub uruchomieniu trybu holowania, system czujników i komputer pokładowy rozpoznają obecność dodatkowej masy/elementów za pojazdem (np. przez gniazdo elektryczne lub systemy wagowe). W efekcie zmieniają algorytmy: np. system awaryjnego hamowania wydłuża dystans reakcji, nie aktywuje pełnej siły AEB, ogranicza ostrzeganie o przeszkodach z tyłu, a asystent martwego pola uwzględnia szerszy zakres „martwej” strefy bocznej. Systemy ostrzegające przed niesygnalizowanym ruchem podczas cofania (Rear Cross Traffic Alert) mogą być przyciemnione lub dezaktywowane, by nie generować fałszywych alarmów od przyczepy. Tryb holowania często blokuje automatyczne parkowanie i zmienia parametry ABS, ESP, ACC – ograniczając funkcjonalność dla bezpieczeństwa zestawu pojazd-przyczepa. Kierowca jest informowany o zmianach komunikatem na desce rozdzielczej. W niektórych modelach trzeba ręcznie wybrać tryb holowania przez odpowiednią opcję w menu pojazdu. Używanie trybu holowania jest zalecane zawsze, gdy podłączamy przyczepę – pozwala uniknąć niepotrzebnych alarmów i poprawia bezpieczeństwo prowadzenia.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: