Od lipca 2022 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują przepisy nakładające na producentów aut obowiązek wyposażania nowych modeli samochodów osobowych i dostawczych w szereg systemów asystujących. Do obowiązkowego wyposażenia należą m.in.: awaryjne hamowanie autonomiczne (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Support), inteligentny asystent prędkości (ISA), kamera cofania lub czujniki parkowania, system monitorowania uwagi kierowcy, rejestrator zdarzeń (Event Data Recorder), automatyczne powiadamianie o wypadku (eCall). Od 2024 roku wymóg ten objął wszystkie nowo rejestrowane auta, nie tylko wprowadzone na rynek modele. Obowiązek nie dotyczy jednak samochodów sprzedawanych przed tą datą oraz pojazdów specjalnych (np. niektórych aut dostawczych i ciężarowych), choć również one coraz częściej są wyposażane w systemy wspomagające bezpieczeństwo. Przepisy UE mają na celu drastyczną redukcję liczby wypadków drogowych oraz przygotowanie rynku do wprowadzenia pojazdów w pełni autonomicznych. W niektórych krajach szczegółowe regulacje mogą różnić się zakresem lub terminem wdrożenia poszczególnych funkcji.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy systemy asystujące są obowiązkowe w nowych autach