Jak działa wspomaganie omijania przeszkód przy dużej prędkości

System wspomagania omijania przeszkód (Emergency Steering Assist, ESA) należy do najnowocześniejszych funkcji asystujących kierowcy podczas jazdy z większą prędkością. Kluczowym celem tego rozwiązania jest aktywne przeciwdziałanie kolizjom poprzez wsparcie podczas gwałtownego omijania przeszkód — np. pojawiającego się nagle auta, zwierzęcia lub rowerzysty na jezdni. System opiera się na integracji zaawansowanych radarów, kamer oraz czujników lidar, które stale monitorują otoczenie pojazdu na odległość nawet kilkudziesięciu metrów z przodu i po bokach. W momencie wykrycia nagłej przeszkody, komputer samochodu błyskawicznie oblicza trajektorię kolizji oraz przewiduje możliwości jej uniknięcia. Jeśli kierowca zainicjuje manewr omijania (nawet drobnym ruchem kierownicą), ESA natychmiast wspiera go przez: zwiększenie momentu skrętu (np. poprzez elektryczny układ wspomagania EPS), korektę toru jazdy w celu uniknięcia utraty kontroli lub wprowadzenie krótkotrwałego hamowania na wybranych kołach dla poprawy stabilności. Wszystko to odbywa się w setnych sekundy — system decyduje o intensywności ingerencji na podstawie aktualnej prędkości, przyczepności, kąta skrętu oraz rozmieszczenia przeszkód. Zaawansowane ESA potrafią sterować także reakcją zawieszenia i pracą aktywnego dyferencjału, co zapobiega niekontrolowanemu zjechaniu z jezdni czy przewróceniu pojazdu (zwłaszcza w SUV-ach). Po ominięciu przeszkody, układ stara się jak najszybciej przywrócić samochód na pierwotny tor jazdy, minimalizując ryzyko tzw. efektu „sling shot” (oscylacji po nagłym skręcie). Wspomaganie omijania przeszkód daje największe wsparcie przy średnich i wysokich prędkościach — w mieście kluczowe pozostają systemy AEB (autonomous emergency braking), lecz na autostradzie czy drodze ekspresowej to ESA może uratować życie, szczególnie gdy reakcja kierowcy byłaby zbyt wolna lub trudna do zrealizowania przy dużej masie i prędkości pojazdu.