System Lane Assist (asystent utrzymania pasa ruchu) stał się niemal standardem we współczesnych autach, ale jego skuteczność i komfort użytkowania różnią się znacząco w zależności od klasy pojazdu, producenta oraz integracji z innymi systemami ADAS. Najlepiej oceniane systemy występują w markach premium oraz w modelach z najnowszymi wersjami kamer, radarów i oprogramowania predykcyjnego. Przodują marki takie jak Mercedes-Benz (system Active Lane Keeping Assist dostępny od klasy C wzwyż), BMW (Active Lane Keeping Assist, 3/5/7 Series, X5/X7, z funkcją automatycznego omijania przeszkód), Audi (Lane Assist i Lane Centering w modelach A6, Q7, A8), Volvo (Pilot Assist z rozbudowanym systemem rozpoznawania pasa i najnowsze XC60/XC90), Tesla (Autopilot z funkcją automatycznego utrzymywania pasa m.in. Model 3, Model S). W segmencie średnim dobrze oceniane są: Hyundai (Highway Driving Assist na autostradach: Ioniq, Tucson, Santa Fe), Kia (Lane Following Assist w Sportage, Ceed, EV6), Toyota (Lane Tracing Assist, szeroko stosowany w gamie Corolli i RAV4). Przewagą systemów klasy premium jest wykorzystanie map HD, lepsza kalibracja kamer oraz większa liczba czujników monitorujących nie tylko linie na jezdni, ale i otoczenie. Nowoczesne Lane Assist potrafią też poradzić sobie z zakrętami, drobnymi przerwami w oznakowaniu, omijać przeszkody i lepiej rozpoznawać niestandardowe sytuacje na drodze. W rankingach niezależnych instytutów EuroNCAP i Consumer Reports najlepiej wypadają auta niemieckie i szwedzkie, ale azjatyccy producenci nadrabiają szybko pod względem funkcjonalności oprogramowania i integracji z resztą systemów ADAS.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jakie auta mają najlepiej działający system Lane Assist