Kod błędu P0117 w systemach pojazdu związany jest z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego (Engine Coolant Temperature Sensor – ECT). Kod ten sygnalizuje „za niski sygnał” z czujnika, co oznacza, że wartość odczytywana przez sterownik jest zbyt niska (napięcie zbyt małe, zwykle poniżej 0,14V). W praktyce oznacza to poważne zaburzenie działania układów powiązanych z zarządzaniem temperaturą silnika, w tym właśnie systemów wspomagania – zarówno wspomagania kierownicy, jak i wszystkich asystentów jazdy, które potrzebują aktualnych danych o stanie termicznym silnika do właściwej oceny scenariuszy jazdy oraz awarii. Problem ten skutkuje m.in. ograniczeniem działania funkcji asystentów, przejściem systemów bezpieczeństwa w tryb awaryjny („limp mode”), a także wyświetlaniem komunikatu o konieczności serwisu. Najczęstsze przyczyny powstania błędu P0117 to uszkodzenie czujnika ECT, przerwanie lub zwarcie wiązki elektrycznej, zabrudzenie styków oraz awarie modułu sterującego. W warunkach eksploatacyjnych objawia się to zwiększonym zużyciem paliwa, twardą pracą silnika na zimno, nieprawidłowym działaniem funkcji start-stop czy ograniczeniem wspomagania aktywnych systemów bezpieczeństwa (np. EPS, AEB), z powodu niepewności co do warunków pracy jednostki napędowej. Rozwiązaniem jest zawsze diagnostyka komputerowa: pomiar wartości napięć, kontrola wiązki i stanu czujnika, a w razie konieczności – wymiana ECT na nowy, zgodny z samochodem. Zaniedbanie naprawy prowadzi do degradacji funkcjonowania wszystkich systemów asystujących oraz może skutkować dalszymi usterkami w układzie chłodzenia i sterowaniu silnikiem.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Co oznacza kod błędu P0117 w systemie wspomagania