Emergency Braking System (EBS), czyli system awaryjnego hamowania, to zaawansowane rozwiązanie zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego w nowoczesnych samochodach osobowych i dostawczych. Jego głównym zadaniem jest automatyczne, błyskawiczne zainicjowanie hamowania w sytuacji wykrycia zagrożenia kolizją, przy minimalnym lub nawet zerowym udziale kierowcy. Sercem systemu są czujniki radarowe, kamery oraz – coraz częściej – lidary, które monitorują przestrzeń przed pojazdem, analizując dystans oraz tempo zbliżania się do obiektów (innych samochodów, pieszych, rowerzystów czy przeszkód drogowych). EBS działa nieprzerwanie podczas jazdy: gdy algorytm rozpoznaje, że kierowca nie reaguje na niebezpieczeństwo zbliżającej się kolizji, system najpierw wydaje sygnały ostrzegawcze (dźwiękowe, wizualne) – jeśli reakcja nie nastąpi, automatycznie aktywuje hamulce aż do całkowitego zatrzymania lub maksymalnie możliwego wytracenia prędkości. Próg aktywacji systemu zależy od modelu auta oraz warunków jazdy – EBS może uruchomić się przy niskich prędkościach w ruchu miejskim (np. ochrona pieszych) lub na autostradzie (przy znacznie wyższych prędkościach działania wykrywa pojazdy zatrzymujące się gwałtownie). System jest również skorelowany z układami ABS, ESC oraz – w autach hybrydowych/elektrycznych – z układami odzyskiwania energii. Zwykle działa zarówno przy cofnięciu, jak i przy jeździe do przodu, o ile zachowana jest widoczność czujników. EBS aktywuje się wyłącznie w sytuacjach uznanych za krytyczne i wykorzystuje całą dostępną siłę hamowania w sposób automatyczny – jeśli jednak kierowca wcześniej zahamuje, system zwykle jedynie wzmacnia siłę hamowania (funkcja „Brake Assist”) lub pozostaje w trybie czuwania. Dzięki EBS liczba poważnych kolizji czołowych w nowoczesnych autach spadła drastycznie, a system ten jest obecnie obowiązkowy w nowych pojazdach w UE i podlega ścisłej regulacji ustawowej.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Co to jest Emergency Braking System i kiedy się uruchamia