Czy radar może się rozkalibrować przy uderzeniu w krawężnik

Radary stosowane w pojazdach do wspomagania jazdy (AEB, ACC, BSM, Lane Assist) to precyzyjne urządzenia, które muszą być odpowiednio skalibrowane względem geometrii auta. Mimo że większość radarów montowana jest solidnie do zderzaków lub nadwozia, nawet pozornie niegroźne uderzenie w krawężnik (zwłaszcza przy dużej prędkości lub z przemieszczeniem elementu zawieszenia) może spowodować przesunięcie pozycji radaru o kilka milimetrów lub zmianę osi jego pracy. Nawet minimalne odchylenia prowadzą do pogorszenia skuteczności rozpoznawania przeszkód, fałszywych alarmów, błędnych odczytów odległości czy braku aktywności systemów asystujących. Symptomami rozkalibrowania po uderzeniu mogą być komunikaty o błędach systemów, nierównomierne/nieprzewidywalne działanie tempomatu, losowe alarmy kolizyjne bądź dezaktywacja funkcji awaryjnych (AEB). Po każdym silniejszym uderzeniu w koło, krawężnik lub nawet głęboką dziurę zaleca się wykonanie przeglądu w serwisie z kalibracją radaru i oceną geometrii zawieszenia, żeby wykluczyć uszkodzenia mechaniczne oraz zagwarantować prawidłowe funkcjonowanie systemów wspierających jazdę.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: