Co powoduje błąd kamery w nowoczesnym samochodzie

Błędy działania kamer w nowoczesnych samochodach, coraz częściej wykorzystywanych przez systemy wspomagania jazdy (Lane Assist, AEB, rozpoznawanie znaków, night vision, systemy parkowania), mogą mieć wiele przyczyn. Najczęstsze to zabrudzenia fizyczne (błoto, sól, woda, owady), zmatowienie szkła lub lodu na powierzchni soczewki, a także uszkodzenia mechaniczne po kolizji, kamieniu czy nieprawidłowym myciu ciśnieniowym pojazdu. Błędy kamery może też wywołać nieprawidłowe jej położenie – np. po wymianie szyby bez przeprowadzenia kalibracji (kamera jest zintegrowana z lusterkiem lub mocowana na uchwycie w określonym punkcie zgodnie z projektem danej marki). Awaria instalacji elektrycznej, uszkodzony przewód masowy lub zwarcie mogą uniemożliwiać komunikację z centralnym sterownikiem. Coraz większą rolę odgrywają także błędy oprogramowania – przestarzały firmware, konflikty po aktualizacji systemu, błędy zgodności po tuningach (np. montaż niestandardowych kamer, zamienników czy przeróbki systemów parkowania). Nieprawidłowy obraz lub komunikat o błędzie kamery („kamera/przednia kamera zablokowana”, „brak sygnału”) pojawia się także, gdy światło słoneczne pada bezpośrednio na szybę lub przy ekstremalnych warunkach (mgła, silny deszcz). Uszkodzenie matrycy światłoczułej, wypalenie pikseli lub tzw. deadzone to poważniejsze usterki wymagające wymiany modułu. Regularne czyszczenie kamery, dbanie o prawidłowy montaż po naprawach i aktualizacje oprogramowania minimalizują ryzyko błędów. W razie ciągłych problemów komputer pokładowy przechodzi w tryb awaryjny i dezaktywuje funkcje zależne od obrazu, jak Lane Assist czy AEB, wyświetlając odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej. Diagnostyka zawsze wymaga odczytu kodów błędów oraz sprawdzenia instalacji fachowym testem serwisowym.